مجله ورزشی

مجله ورزشی - اخبار و اموزش حرفه ای ورزش ها

مجله ورزشی

مجله ورزشی - اخبار و اموزش حرفه ای ورزش ها

وسایل مورد نیاز برای ورزش بوکس

تجهیزات مورد نیاز در ورزش بوکس


۱ – کفش ورزشی :

کفش ورزشی که کاملا اندازه ی پایتان باشد برای شروع تمرینات مناسب است و احتیاجی به کفش مخصوص بوکس نیست.اگر در باشگاه تمرین میکنید از پوشیدن کفش ورزشی که کف آن مشکی باشد خودداری کنید , چون ممکن است خطوط سیاهی روی زمین بوکس باقی بگذارد . کفشهای ورزشی ساق بلند برای این کار مناسب تر هستند . چون محافظت بیشتر از مچ پا میکنند.

 ۲ – باندپیچی دست ها :

قبل از اینکه دستکش بوکس را بدست کنیید , برای حفاظت از دستها آنها را با باندی بلند بپیچید تا صدمه ای به آنها وارد نشود . بیشتر مشتزنها از نوعی باند معروف به مکزیکی استفاده میکنند . چون بلندتر است و حفاظت بهتری از دست ها میکنند .

بقیه در ادامه مطالب


تجهیزات مورد نیاز در ورزش بوکس
۳- دستکشهای مخصوص ضربه زدن به کیسه ی بوکس :

دستکشهای ضربه زدن به کیسه ی بوکس با دستکش های تمرین و دستکشهای مسابقه فرق میکند . این دستکشها طوری ساخته شده اند که فقط از دست مشتزن هنگام دفاع در برابر حریف محافظت میکند . دستکشهای ضربه زدن به کیسه ی بوکس در وزنهای مختلف , در انواع و درجه کیفیت و راحتی متفاوت ساخته شده اند.ما دستکشهایی را که وزن آن ۳۴۰ گرم و از چرم ساخته شده باشند و دارای بندهای چسبداری که به راحتی بتوان آنها را به دور مچ دست باز و بسته کرد برای استفاده پیشنهاد میکنیم . دستکشی را انتخاب کنید که مناسب دستهایتان باشید , مانند یک جفت کفش خوب . مطمئن شوید که دستکشها کاملا اندازه ی دستهایتان هستند و از انگشتانتان کاملا حفاظت میکنند.

۴- محافظ سر :

 در این قسمت خساست نکنید ! محافظ سری بخرید که طوری طراحی شده باشد که قسمتهای زیادی از سر و صورت شما را بپوشاند ؛ مثل چانه , گونه ها و پیشانی .

بعضی از آنها از بینی و دهان نیز حفاظت میکنند اما کار تنفسی را کمی مشکل میسازد . محافظ سری بخرید که دارای بند باشد تا بتوانید هنگام استفاده آن را محکم ببندید تا از سر شما نیفتد و جلوی دید شما را نگیرد .

۵ – محافظ دهان (لثه) :

 استفاده از محافظ دهان (لثه ) خیلی مهم میباشد , مگر اینکه فکر کنید هرگز ضربه ای را دریافت نخواهید کرد . یک نوع لثه وجود دارد که ابتدا باید آنرا داخل آبجوش قرار داد و بعد از اینکه نرم شد آنرا در دهان گذاشته با انگشتان روی دندانهای پایین فشار میدهند سپس انرا گاز میگیرند تا کاملا اندازه ی دهان شود . لثه از موادی ساخته شده که گرما را نگه نداشته و دهان را نمیسوزاند .

 ۶- دستکش های تمرین و مبارزه :

همانطور که قبل ذکر شد دستکشهای مبارزه با دستکشهای ضربه زدن به کیسه ی بوکس فرق میکند . چون از آنها برای ضربه زدن به شخص استفاده میکنند نه کیسه ی بوکس . ما توصیه میکنیم از دستکشی که ۳۴۰ گرم وزن داشته باشد و دارای ۵ سانتی متر فوم و بندی که براحتی بتوان آنرا دور مچ دست باز و بسته کرد استفاده کنید .در خرید اینگونه دستکشها نیز خساست نکنید و سعی کنید نوع خوب آنرا تهیه کنید .

۷ – محافظ کشاله ی ران :

این محافظ از ناحیه ی کشاله ی ران , باسن و کلیه ها حفاظت میکند . استفاده از کاپ برای این نوع ورزش کافی نمیباشد , چون حفاظت مناسب را مهیا نمیکند .

خطاها در بوکس

خطاها در بوکس

۱- هرگونه گرفتن با دست .

۲ – هرگونه استفاده از طنابها .

۳ – زانو زدن .

۴ – به حریف افتاده ضربه زدن .

۵ – سر زدن (کله زدن ).

۶ – ضربه زدن از کمر به پایین .

۷ – ضربه زدن به پشت گردن .ضربات خطا در بوکس

۸ – ضربه زدن به پشت .

۹ – کشیدن و زدن .

۱۰ – ضربه با دستکش باز .

۱۱ – ضربه با آرنج زدن .

۱۲ – کشتی گرفتن ( گرفتن حریف با دستهای کشیده ).

۱۳ – به حریف آویزان شدن .

۱۴ – گرفتن و زدن .

۱۵ – ضربه با پشت دست زدن .

۱۶ – هر دو بوکسور کشتی گرفتن .

۱۷ – دفاع صورت بحالت جمع گرفتن دستها و خم شدن کامل رو به زمین.

۱۸ – خم شدن از کمر به پایین .

۱۹ – گرفتن دست حریف زیر بغل.

۲۰ – فشار دادن با ساعد .

۲۱ – انداختن لثه از دهان سه بار.

اصطلاحات اتومبیل رانی

اطلاعات مرسوم در رشته اتومبیل رانی
از آنجاییکه بعضی از اصطلاحات به کاررفته در نوشتارها برای همگان شناخته شده نیست و همچنین خیلی از افراد تصور درستی از بعضی اصطلاحات ندارند تصمیم گرفتیم تا در این قسمت به تعریف اسامی و اصطلاحاتی که در مقوله اتومبیل به کار می رود بپردازیم.

امیدواریم سطح اطلاعات کاربران بالا رفته و همچنین بحثها و مقالات و گزارشات برای همگان مفهوم بوده و مفید واقع شود.


(Under Steer) آندر استیر:
که به معنای کم پیچی می باشد به حالتی گفته می شود که در پیچ اتومبیل از فرمان تبعیت نکرده و علیرغم زاویه چرخها سر اتومبیل با سر خوردن اندکی شروع به انحراف به بیرون از پیچ می کند. این حالت بیشتر در اتومبیلهای دیفرانسیل جلو روی می دهد و با رها نمودن گاز اصلاح می شود.


(Start) استارت:
خط آغاز هر مسابقه ریس یا رالی و غیره را گویند که کلیه شرکت کنندگان در پشت آن قرارگرفته و با سبز شدن چراغ و یا علامت پرچمدار شروع به حرکت می کنند.


(Stress bar) استرس بار:
به نوعی اتصالات بسیار مستحکم گفته می شود که بین دو سر کمک فنرهای اتومبیل نصب شده و باعث می گردد در مانور های سریع فشار وارد بر اتاق کاهش یابد و مانع از تغییر شکل اتاق و افزایش فاصله فنرها و برهم خوردن کمبر چرخها می گردد.


(Slalom) اسلالوم:
نوعی مسابقه مارپیچ است که به صورت تک نفره و در یک مسیر که با مانعی همچون کله قندی طراحی شده انجام می شود و ملاک موفقیت در آن مانور خوب بین موانع و سرعت مناسب در عبور از آنهاست. به طوریکه مسیر در بهترین زمان و کمترین خطای ممکن طی شود.


(Slick) اسلیک:
نوعی لاستیک بدون عاج است که از جنس نرم به خصوصی است و روی آسفالت خشک چسبندگی خوبی دارد. این نوع لاستیک با گرم شدن چسبندگی فوق العاده ای پیدا می کند. همچنین به دلیل نداشتن عاج بر روی مسیر خیس و لغزنده اصلاً کارایی ندارد.


(Over Steer) اور استیر:
که به معنای زیاد پیچی می باشد به حالتی گفته می شود که در پیچ با آن که فرمان اتومبیل مقدار کمی پیچیده است اما قسمت عقب اتومبیل (بر اثر سر خوردن) شروع به انحراف به خارج از پیچ می کند و اتومبیل بیش از حد لازم به سمت پیچ می پیچد و به بیرون از پیچ منحرف می شود.

این حالت بیشتر در اتومبیلهای دیفرانسیل عقب روی می دهد و با رها نمودن گاز اصلاح می شود چنانچه اصلاح نشود منجر به اسپین می شود.


(Spin) اسپین:
چنانچه حالت اور استیر اصلاح نشود اتومبیل بسته به سرعتی که دارد به دور خود چرخیده و از مسیر خارج می شود که به این حالت اسپین زدن گفته می شود.


(در مورد لاستیک)
(Profile) پروفایل:
به دیواره لاستیک گفته می شود. یعنی حد فاصل دایره داخلی و محیط خارجی لاستیک. هرچه این دیواره کوتاه تر باشد اتومبیل از هندلینگ یا فرمان پذیری بهتری برخوردار خواهد بود و البته اطلاعات دقیقتری از برجستگی های راه به راننده منتقل خواهد شد. و همچنین ناهمواریها صدمات بیشتری را به سیستم تعلیق اتومبیل وارد خواهند کرد. این دیواره در روی لاستیک به صورت درصدی از پهنای لاستیک بیان شده است.


(در مورد سر سیلندر)
(Polish) (پولیش) (پالیش):
عبارت است از تراشکاری بسیار ظریف سر سیلندر که موجب کاهش حجم اتاقک انفجار و در نتیجه بالا رفتن نسبت تراکم و بالتبع افزایش قدرت و گشتاور خواهد شد. ناگفته نماند که این کار بسیار حساس می باشد. بدین معنی که دامنه این تراش به ۱ میلیمتر نمی رسد. چرا که موجب بالا رفتن بیش از حد دمای موتور و آسیب رسیدن به سر سیلندر و اجزای آن خواهد شد.


(Toe) تو:
به زاویه افقی چرخها با راستای طولی اتومبیل گفته می شود.چنانچه چرخها به سمت داخل متمایل باشند تو این (Toe in) و چنانچه این تمایل به سمت بیرون باشد تو آوت (Toe out)نامیده می شود.

 

(Tuning) تیونینگ:
به مجموعه اقداماتی گفته می شود که جهت بهینه سازی قسمتهای مختلف اتومبیل صورت می گیرد که :شامل موارد زیر می باشد.

(Body Tuning) بهینه سازی بدنه:
این مورد شامل تغییرات در گلگیرها، رکابها، درب صندوق، درپوش موتور، سپرها، سقف و یا افزدون کیت آیرودینامیک شامل اسپویلر، زیر رکاب، فلاپ و غیره به بدنه می باشد که موجب پایداری بیشتر اتومبیل در برابر جریان شدید هوا و هندلینگ بهتر می شود. ضمن اینکه خودرو ظاهر جذابتری پیدا می کند.
۱) بهینه سازی سیستم تعلیق
۲) بهینه سازی سیستم فرمان
۳) بهینه سازی زیر بندی اتومبیل
۴ تقویت موتور و گیربکس


مجموعه اقداماتی روی پیشرانه اتومبیل که از افزودن و یا تعویض بعضی قطعات گرفته تا تعویض کامل موتور و گیربکس را در بر می گیرد.

 

اتومبیل رانی,رشته اتومبیل رانی,اصطلاحات رشته اتومبیل رانی

 

حجم موتور:
به مجموع حجم محفظه هایی از سیلندر گفته می شود که پیستونها در آن در حرکتند و سوخت موجود در آن را متراکم می کنند که برابراست باV=۴*(r*r*۳.۱۴)*h
r=شعاع پیستون
h=کورس پیستون
و واحد آن سی سی یا سانتیمتر مکعب می باشد. افزایش این حجم موجب افزایش قدرت موتور و همچنین افزایش مصرف سوخت خواهد بود.

به عنوان مثال حجم موتور اسمی پیکان ۱۶۰۰ سی سی و یا پژو ۴۰۵ با حجمهای ۱۶۰۰، ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰ سی سی (ساخت داخل) می باشد که نباید آن را با قدرت موتور اشتباه گرفت.


(Drag) دراگ:
مسابقه ای است که در یک مسیر مستقیم به طول ۴۰۰ متر، ۱۰۰۰ متر و یا بیشتر برگزار می شود و هدف از آن فقط تست قدرت خودروها و مهارت راننده در شتابگیری صحیح می باشد.


(Drift) دریفت:
عبور از یک پیچ با حداکثر سرعت ممکن را گویند. به صورتی که دو و یا چهار چرخ اتومبیل به لغزش درآمده و اتومبیل به طور زاویه دار با جاده پیچ را طی می کند.این عمل در مورد اتومبیلهای دیفرانسیل جلو و عقب متفاوت بوده که در بخش آموزش به توضیح کامل در مورد آن پرداخته خواهد شد.


(Race) ریس:
مسابقه ای که در مسیر بسته ای به نام پیست برگزار شده و اساس آن سرعت بیشتر و در نتیجه زمان کمتر است.


(خط مسابقه) (Race line) ریس لاین:
خطی فرضی است که رانندگان برای عبور از پیچ با سرعت بیشتر در زمان کمتر در نظر می گیرند و اهمیت آن به حدی است که گاهی ممکن است راننده ای آگاه به ریس لاین بتواند راننده ای با اتومبیل قویتر که ریس لاین را رعایت نمی کند پشت سر بگذارد.


(Center) سنتر:
لوله رابط هدرز و منبع اگزوز می باشد.


فلاپ:
به مجموعه ۴ تکه ای که گفته می شود که در قسمت پایین اتاق و سپرها نصب شده و موجب پایداری بیشتر اتومبیل در مقابل جریان شدید هوا می شود. که شامل دو عدد زیرسپری و دو عدد زیررکاب است.در بعضی مدلها زیر سپر با سپر یکی شده که آنرا سپرفلاپ نیز گویند.
نوعی از فلاپ نیز فقط جنبه تزئینی داشته که در قسمت پایین درهای خودرو نصب می گردد. بعضی مدلهای قدیمی مرسدس بنز دارای این نوع فلاپ می باشند.
گاهی نیز چهار قطعه بچه گلگیر به این مجموعه اضافه شده و با رنگی متمایز برروی اتومبیل نصب می گردد که نمای خاصی به اتومبیل می دهد.


(Camber) کمبر:
عبارت از زوایه دار بودن راستای عمودی چرخها با راستای قائم می باشد. که چنانچه این زاویه به سمت بیرون اتومبیل باشد به آن کمبر مثبت و چنانچه به سمت داخل باشد کمبر منفی گفته می شود. کمبر مثبت را می بایست به سرعت اصلاح نمود چون همانطور که در تصویر می بینید خیلی راحت موجب واژگون شدن اتومبیل می شود.


(Cam Shaft) کم شافت:
اصطلاح خارجی میل سوپاپ می باشد. نصب کم شافت ریس بخشی از پروسه تقویت موتور بوده که به لحاظ استحکام بیشتر و همچنین بادامکهای بزرگتر موجب بهبود ورودی و خروجی موتور و در نتیجه کارایی بیشتر موتور می شود.


کورس پیستون:
عبارت از فاصله نقطه مرگ بالا و نقطه مرگ پایین پیستون می باشد. که با چرخش شاتون حول میل لنگ پیستون این فاصله را به صورت رفت و برگشتی طی می کند.


(Torque) گشتاور یا نیروی تورک:
نیروی وارد بر میل لنگ است که ایجاد شتاب می کند و هرچه این نیرو بیشتر باشد اتومبیل شتاب بهتری خواهد داشت.


(Lap) لپ:
به مسیری که از استارت شروع شده و به آن پایان می یابد یک دور یا لپ گفته می شود.


(Warm up) وارم آپ :
پس از ورود اتومبیلهای مسابقه به پیست و قرارگرفتن در مکانی که طبق مرحله تایمگیری مشخص شده برای گرم نمودن موتور و همچنین لاستیکها، ترمزها و به طور کلی اماده نمودن اتومبیل جهت مسابقه کلیه شرکت کنندگان یک دور در پشت سر اتومبیل مارشال یا راهنما پیست را طی می کنند که این دور را اصطلاحا دور مارشال و یا وارم آپ می نامند.


(Weber) وبر:
نوعی کاربراتور دو دهانه ایتالیایی می باشد که تاثیر زیادی در قدرت اتومبیل و صد البته مصرف سوخت دارد. اما از سوخت حداکثر استفاده را می کند.
استفاده از این نوع کاربراتور برای تقویت و آماده سازی اتومبیلها برای مسابقات بسیار رایج است.


(headers) هدرز:
مانیفولد بهینه دود می باشد که گازهای خروجی از سیلندرها را به ترتیب و به سهولت خارج می کند و باعث کاهش مصرف سوخت، افزایش قدرت و افزایش طول عمر موتور می گردد.

گفت و گو با قهرمان اتومبیل رانی ایران


لاله صدیق: من از بچگی به ماشین خیلی علاقه داشتم، همیشه عاشق سرعت بودم و وقتی که بزرگتر شدم، ابتدا تفریحی اتومبیلرانی می کردم، اما بعدا تبدیل شد به فعالیت حرفه ای در این رشته و عشق سرعت

لاله صدیق از قهرمانان اتومبیلرانی ایرانه که موفق شده در چند مسابقه داخلی مقام اول رو بدست بیاره و حتی در سه مسابقه مشترک با آقایون بالاتر از اونها هم قرار بگیره و این خود باعث شد که یکی دوتا روزنامه معروف انگلستان هم عکسشو چاپ کنند و بهانه ای هم برای ما بشه که باهاش گفتگویی داشته باشیم و ماجرا رو از زبان خودش بشنویم.

لاله ?? سالشه، دانشجوی دوره دکترا و استاد دانشگاه در مقطع لیسانسه، که به قول خودش از موقعی که در دانشگاه تدریس می کنه سرعتشم روهم در خیابانهای تهران کمتر کرده که علتشو خودش برامون در گفتگویی که داشته می گه:

**مدتی پیش عکستو در یکی از روزنامه های لندن دیدیم که در روی سکوی اهدای جایزه بالاتر از دو آقا، مدال و کاپ گرفته بودی، می شه برای ما توضیح بدی که داستان چی بود؟

لاله صدیق: البته من نمی دونم عکس کدوم مسابقه منو دیدید چون من در سه مسابقه که با آقایون انجام دادم، نفر اول شدم.

خوب برای خودم هم خیلی جالب بود، اصلا فکر نمی کردم بتونم اول بشم، چون برای اولین بار بود در ایران که در یک مسابقه مشترک ورزشی به یه خانوم اجازه داده بودن که با آقایون مسابقه بده و در نهایت بالاتر از اونها هم مقام بیاره و بایسته ، راستش اولش خودم هم فکر نمی کردم ولی وقتی تشویق تماشاگران رو دیدم، انگیزم برای پیروزی بیشتر شد ، تلاش کردم و موفق هم شدم که از این بابت خیلی خوشحالم.

**چند ساله که در رشته اتومبیلرانی فعالیت می کنی؟

تقریبا نزدیک ?ساله،که خوشبختانه ازهمان ابتدا موفق شدم نتایج خوبی بگیرم و امیدوارم که این پیروزی ها ادامه داشته باشه.

**چی شد که ورزش اتومبیلرانی را انتخاب کردی؟

من از بچگی به ماشین خیلی علاقه داشتم، همیشه عاشق سرعت بودم و وقتی که بزرگتر شدم، ابتدا تفریحی اتومبیلرانی می کردم ، اما بعدا تبدیل شد به فعالیت حرفه ای در این رشته و عشق سرعت.

**فکر کنم تو از اونهایی هستی که تو خیابانهای تهران با سرعت می ری و توجهی هم به چراغ قرمزها نمی کنی،درسته؟

بله واقعا اینطوری بودم، اما الان دوسه سالی می شه که دست از این بازیگوشی ها برداشتم و سعی می کنم خیلی محترمانه رانندگی کنم. ولی قبلا خیلی شلوغکاری و ماشین بازی می کردم .

**مثلا چیکار می کردی؟

تو خیابانها با راننده های دیگه کورس می گذاشتم و به صورت مارپیچ می رفتم ، خیلی ها هم مثل من دوست داشتن و دنبالم می افتادن که منو با ماشینشون بگیرن، البته بیشتر آقایون بودن و برام خیلی هیجان انگیز و خنده دار بود، چون اونا نمی تونستن منو بگیرن و حتی خیلی هاشون تصادف می کردن .

**آیا پیستهای اتومبیلرانی نقشی در اینکه الان دیگه تو خیابونها با سرعت رانندگی نکنی داشت؟

بله خیلی موثر بود، چون من انرژی مو تو پیستها خالی می کنم، ولی یه دلیل دیگش هم بخاطر شغلم بود چون در دانشگاه تدریس می کنم ، سعی کردم در رفتارم یه کم سنگین تر باشم ، از طرف دیگه هم این روزها رانندگی در تهران خیلی بد شده ، تصادفها زیاد شده و حتی خیلی ها گواهینامه هم ندارن ولی رانندگی می کنن و من چون حوصله دردسر ندارم یه کم رعایت می کنم.

**برای فعالیت در این رشته چه نکاتی از همه مهمتره؟

اتومبیلرانی نه تنها یه ورزش جسمی هست و آمادگی بدنی خوبی می خواد ، بلکه یه ورزش تکنیکی و فکریه و یه راننده حرفه ای باید سرعت عمل، دید خیلی سریع و هوش خوبی داشته باشه و این رشته قدرت تصمیم گیری خیلی سریعی می خواد .

یک راننده حرفه ای باید قدرت بدنی خوبی داشته باشه تا بتونه در مسابقات رالی که چند روز طول می کشه و بالا پایین هم زیاد داره مقاومت کنه و در سرعت هم حواسش به همه جا باشه تا خطا نکنه که با کوچکترین خطا اتفاقی جبران ناپذیر پیش می یاد.

**فعالیت این ورزش در ایران چطوریه؟

در ایران اتومبیلرانی در سه رشته رالی، سرعت و کاردین برگزار می شه که مسابقات سرعت و کاردین در پیست ورزشگاه آزادی انجام می شه و طرفداران زیادی داره ، امسال هم قوانین جدیدی ارائه شده که اتومبیل ها باید برای شرکت در مسابقه استاندارد لازم رو داشته باشن و از هر اتومبیلی حداقل ?? عدد تولید شده باشه که این خودش کمک می کنه به کیفیت مسابقات، چون قبلا هر راننده ای با دستکاری کردن ماشینش قدرت موتورشو تغییر می داد واگر هم مقامی بدست می آورد با زور ماشینشون بود، اما با این قانون راننده واقعی مشخص می شه.

**فکر می کنی یه دختر علاقمند به این رشته باید درای چه مشخصاتی باشه؟

در درجه اول باید یه سر نترس داشته باشه و به قول پدر من مغز نداشته باشه، واز طرفی چون همه رقیبا اغلب آقایون هستن ، من فکر می کنم اگر خانمی بخواد به طور حرفه ای در این رشته فعالیت کنه ، باید مجرد باشه، چون خیلی از آقایون دوست ندارن خانومشون در محیطی که آقایون هستن باشن و بخواد با اونها مسابقه بده، مگر اینکه شوهرشون فکرش بازتر باشه یا حداقل همسرشو در این مسابقات و تمرینات همراهی کنن و نکته مهم دیگه اینکه باید خیلی صبور باشن.

**چرا صبور باشن ؟

خوب من این راه رو طی کردم و خیلی چیزهارو دیدم ، متاسفانه در کشور و فرهنگ ما این جا نیافتاده که خانمها در برنامه ای بالاتر از آقایون قرار بگیرن حتی در مسابقات ورزشی ، به همین خاطر حرف و حدیث پشت سر آدم زیاد می زنن که به نظر من نباید توجه کرد و به قول خودمون باید پوست کلفت بود و توجه نکرد و خانم ها بدونن که اگر یه کم خودشونو باور داشته باشن می تونن در همه رشته ها موفق باشن .

**آیا این ورزش تاثیری روی خصوصیات دخترانه ات گذاشته؟

بله خیلی ، البته هر کسی که منو می شناسه می دونه که من رفتارم خیلی پسرانه هست ، چون من خیلی نترسم و همین نترس بودنم باعث شده که خیلی کارها انجام بدم و اتفاقات زیادی برام بیافته ، هر چند زیاد این مسئله جالب نیست، ولی خوب همین نترس بودن لازمه فعالیتم در این رشته هست .

**آیا تا الان اتفاق ناگواری برات افتاده که دیگه نخواهی به اتومبیلرانی ادامه بدی؟

اتفاق که برام زیاد افتاده ولی هیچ وقت باعث نشده که من بخوام از این رشته دست بردارم ، اما بدترین حادثه تصادفی بود که کردم و دوتا از مهره های گردنم شکست.

**تیم ملی اتومبیلرانی ایران در چه سطحیه؟

راستش چون تیم ملی ایران در مسابقات بین المللی به اون صورت شرکت نکرده و نمی تونه در مسابقات بزرگ شرکت کنه زیاد پیشرفتی نداشته، ولی جدیدا عده ای توسط فدراسیون انتخاب شدن که بهترینها هستن و قرار که برای گذراندن دوره های آموزشی به فرانسه برن.

**چرا تیم ملی ایران نمی تونه در مسابقات بین المللی شرکت کنه؟

خوب در فدراسیون جهانی تیمها گروه بندی شدن و از دید فدراسیون جهانی ما فعلا اون استانداردهای مخصوص ورود به مسابقات بین المللی را نداریم ، تیم ایران فقط در یک مسابقه رالی ارمنستان شرکت کرد که در اون مسابقه هم به خانمها اجازه ندادن شرکت کنن و حتی در مسابقه رالی استانبول - اصفهان که قراره بزودی در ایران برگزار بشه تیم ایران نمی تونه شرکت کنه و فقط رانندگان ایرانی می تونن در کنار رانندگان خارجی بشینن و بیشتر برگزار کننده هستن که البته خودش تجربه خوبی خواهد بود .

**فکر می کنی برای حل این مشکل چیکار باید کرد؟

خوب باید در کلاسهای بین المللی شرکت کرد و امتحان داد تا امتیاز ورود به مسابقات را گرفت که خوشبختانه فدراسیون اسامی عده ای رو به فدراسیون جهانی داده و قراره بزودی یه سری کلاسهای آموزشی در کشور فرانسه برگزار بشه که امیدوارم این برنامه با موفقیت انجام بشه تا ما هم بتونیم در مسابقات بین المللی شرکت کنیم ، البته ما در ایران رانندگان خوب زیاد داریم که اگر از اونها تست گرفته بشه مطمئنا این امتیاز به اونها داده می شه.

**استقبال خانمها از رشته اتومبیلرانی در ایران چطوریه؟

خوشبختانه استقبال خانمها خیلی خوب بوده و فقط اگه خودشونویه کم باور داشته باشن مطمئنا می تونن خیلی بیشتر پیشرفت کنن

**وضعیت پیستهای اتومبیلرانی ایران چطوریه؟

ما فقط یه پیست در ورزشگاه آزادی تهران داریم که اغلب مسابقات در اونجا برگزار می شه.

**آیا این پیست استاندارد هست و نکات ایمنی در اون رعایت می شه؟

البته قبلا نه زیاد، اما الان مدتیه که دارن رسیدگی می کنن و کناره های پیستها رو درست می کنن تا به پیست استاندارد نزدیک بشه .

**آیا شرکتهای اتومبیل سازی داخلی و خارجی از رانندگان حمایت می کنن؟

چند وقتیه که این کارو دارن می کنن ، قبلا فقط یه سری از این شرکتها وسایل ماشینها رو تامین می کردن اما الان برای رانندگان حرفه ای ماشینهای تولیدیشون رو در اختیار اونها می ذارن که اگه ادامه داشته باشه در پیشرفت این رشته در ایران خیلی موثر خواهد بود.هر چند اتومبیلرانی در ایران پیشرفت کندی داشته .

**چرا؟

چون رشته اتومبیلرانی ورزش پر هزینه و گرونیه و خیلی ها علاقه به این رشته دارن ولی توانایی مالی آنها این اجازه رو نمیده که اونها در در این رشته فعالیت کنن و به همین خاطر خیلی ها که استعداد خوبی در این زمینه دارن به خاطر نداشتن امکانات لازم از صحنه مسابقات دورن.

**لاله آیا به غیر از اتومبیلرانی فعالیت دیگه ای هم انجام میدی؟

من گاهی اوقات سوارکاری می کنم چون قبل از شروع اتومبیلرانی ، سوارکاری می کردم ، کلاسهای بدنسازی هم می رم ، اما درکنار ورزش در دانشگاه هم در مقطع لیسانس تدریس می کنم ، البته خودم دانشجو دکترا هستم ، در زمینه هنری هم به نقاشی و موسیقی علاقه دارم و گاهی اوقات نقاشی می کشم.

**چه پیامی برای علاقمندان این رشته در ایران داری؟

سعی کنن که نکات ایمنی رو رعایت کنن و فریب هیجان سرعت رو نخورن و بدونن که هر چند رانندگی اونها خوب باشه ولی رانندگان ناوارد هم زیاد هستن که باعث خیلی تصادفها میشن و اونهایی که می خوان حرفه ای بشن تا می تونن تمرین و تلاش کنن و مطمئن باشن که می تونن بهترین باشن .