مجله ورزشی

مجله ورزشی - اخبار و اموزش حرفه ای ورزش ها

مجله ورزشی

مجله ورزشی - اخبار و اموزش حرفه ای ورزش ها

ایا با ورم مفاصل میتوان ورزش کرد؟

درد مفاصل


پرسش:62 سال دارم و سالهاست با این بیماری دست و پنجه نرم می کنم. بیشتر مفاصلم التهاب دارند و چندین دیسک بد در پشت کمر خود دارم. دلم می خواهد ورزش کنم اما می ترسم. چه باید کرد؟ به نظر می رسد که همه ورزش ها برای افراد جوان و سالم است.

 

پاسخ: حتی اگر سالهاست ورزش نکرده اید، هرگز دیر نیست.

در تحقیقی مشخص شد که افراد بزرگسالی که فعالانه ورزش می کردند یا تحرک بدنی داشتند احتمال عمر بیشتر را در خود افزایش دادند. ورزش سلامتی مغز را تقویت می کند و در مجموع کیفیت زندگی را بهبود می بخشد.

 

بر خلاف عقیده عام، متابولیسم سوئیچی نیست که بتوان آنرا خاموش و روشن کرد. چه ورم روماتیسم داشته باشید یا نوعی دیگر، فرقی نمی کند، می توانید ورزش کنید، و ماهیچه های خود را قوی سازید. در تحقیقی از 121 نفر که دچار ورم مفاصل بودند خواسته شد در تحقیق شرکت کنند. برای یک گروه داروهای NSAIDs تجویز کردند، از گروه دوم هم خواسته شد 8 هفته ورزش کنند. درد زانو در گروه دوم به همان نسبت گروه اول کاهش یافت.

 

درد در این گونه افراد موجب می شود فرد به راحتی نتواند فعالیت داشته باشد، و تنها مشکل همین است. و به نوبه خود فرد بی تحرک می شود و در نهایت ماهیچه ها ضعیف می گردند و فشار روی مفاصل آسیب پذیر بیشتر می شود. لذا، در این صورت به خاطر ورم، ورزش شرایط را بدتر می کند.

 

طبیعی است که دچار این ترس شوید که با ورزش ورم مفاصل بدتر می شود. اما تحقیقات عکس این قضیه را نشان می دهند. در ژورنال Physiology & Behavior گزارش شد که ورزش عملکرد ماهیچه را در بیماران روماتیسمی بهبود می بخشد و هرگز اوضاع را وخیم نمی سازد.

 

اگر چه کنار گذاشتن ورزش یا تغییر رویه، منطقی به نظر می رسد، اما برای بیماران با ورم مفاصل لازم است که حتی با وجود درد ماهیچه های خود را به کار اندازند. باید با پزشک خود مشورت نمایید، اگر امکان دارد با یک پزشک ارتوپد، تا توصیه لازم را به شما ارائه کند.

 

درد مفاصل

 

واقعا چه باید کرد؟

 

متخصصان توصیه می کند که این گونه افراد باید برخی ورزش های انعطاف پذیری را در برنامه خود بگنجانند تا میزان جنبش در مفاصل و انعطاف پذیری در ماهیچه ها ترفیع یابد. ورزش هایی همچون وزنه برداری یا قلبی عروقی توصیه می شوند. در این ورزش ها حرکات انعطافی و استحکامی وجود دارند و خیلی از آنها را می توان نشسته روی صندلی انجام داد. و نیز کلاسهای شنا و ایروبیک مناسب هستند.

 

تحقیقی مشخص ساخت که افراد ورم مفاصلی با شرکت در کلاسهای شنا یا دیگر ورزش های سنتی، درد زانوهای خود را کاهش داده بودند. خیلی از کلاسهای شنا برنامه های خاصی را دنبال می کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد