مجله ورزشی

مجله ورزشی - اخبار و اموزش حرفه ای ورزش ها

مجله ورزشی

مجله ورزشی - اخبار و اموزش حرفه ای ورزش ها

انتخاب دوچرخه مناسب

در ابتدا باید مشخص کنیم دوچرخه را برای چه منظوری می خواهیم استفاده کنیم  ؟

برخی دوچرخه را برای شهر و رفت و آمد منزل تا محل کار یا خرید روزانه می خواهند که بهترین انتخاب  مدلهای شهری می باشد

برخی قصد ایرانگردی و جهانگردی دارند و ترجیح می دهند در مسیرهای جاده آسفالته و گاه خاکی حرکت کنند که بهترین انتخاب مدلهای شهری توریستی می باشد .(سیستم دنده و ترمز و به خصوص لاستیک این مدل بازدهی فوق العاده در پیموندن مسیرهای طولانی دارد)

برخی قصد استفاده از دوچرخه در مسیرهای خاکی و بدون جاده و کوهستانی و کویری و جنگلی دارند بهترین انتخاب مدلهای کوهستان می باشد . (البته از این مدل در سایر مسیرها از جمله شهر و جاده نیز می توان استفاده کرد ولی بازدهی انرژی کمتر داشته و نسبت به مدل تخصصی که برای آن مسیرها طراحی شده شما را خسته می کند )    

برخی هم فقط میخواهند در جاده آسفالته برانند و از رسیدن به حداکثر سرعت و رکاب زدن لذت ببرند و البته مسابقات جاده بهترین انتخاب برای آنهامدلهای کورسی جاده می باشد . (سیستم دنده و ترمز و به خصوص طوقه و لاستیک این مدلها فقط مناسب مسیرهای آسفالته بدون کوچکترین چاله بوده و به هیچ وجه مناسب مسیرهای کوهستانی و شهر نمی باشند)

چه سایزی مناسب شما میباشد؟

طبق توصیه شرکت فوجی از قد 155تا 165 سایز 15 اینچ و از قد 165 تا 175 سایز 17 اینچ و از قد 175 تا 185 سایز 19 اینچ و از قد 185 به بالا سایز 21 اینچ

البته سایز 17 و 19 عرف بازار بوده و اغلب مدلها موجود می باشد و سایزهای 15 و 21 در برخی مدلها وارد کشور شده است .

چه نوع ترمزی در مدلهای کوهستان مناسب است ؟

دو نوع سیستم ترمز رایج داریم : 1) وی برک یا عمل بر روی طوقه 2) دیسک اعم از سیم و روغنی

سیستم دیسک گران تر از وی برک بوده و از مزایای آن اینکه در مسیرهای پر خاک و بارانی و گلی و گذر از رودخانه ها و به خصوص شیب تند سراشیبی ها کارایی بهتر داشته و دیرتر گرم شده و باران و گل اثری در صفحه دیسک ها نداشته و در مدلهای روغنی به دلیل این که داخل سیم ها روغن است و پلمپ گردو غبار نفوذ نمی کند و همیشه دسته ترمزها فنریت روز اول را داشته و کند نمی شود و از معایب گران بودن لنت ترمز و مراقب از صفحه دیسکها(البته صفحه ها مقاوم بوده و با هر ضربه ای تاب بر نمی دارد ) و هواگیری در مقاطع خاص است .

سیستم وی برک اگر استفاده شهری یا مسیرهای اغلب صاف و کویری دارید به خصوص هزینه کمتر می خواهید می تواند انتخاب مناسبی باشد . معایب این سیستم اینکه در مقاطعی خاصی روکش سیم ها به دلیل نفوذ گرد و غبار باید تمیز شده یا عوض گردند تا دسته ترمز فنریت روز اول را پیدا کند . در مسیرهای بارانی و گلی طوقه ها خیس شده و گاه گل گرفته در نتیجه کارایی ترمز کم می گردد.

چه تعداد دنده مورد نیاز است ؟

در بازار کنونی می شنویم 30 دنده یا 30 سرعته یا 27 یا 24 حال چه فرقی دارد و یعنی چه ؟ معمولا طبق قامه 3 سینی داشته و خودرو عقب از 7 تا 10 متغیر می باشد. ضرب 3 در 7 می شود 21 سرعت  و سه در ده می شود 30 سرعت . البته 30 سرعت به این معنی نیست که 30 حالت سرعت می توانید داشته باشید بلکه اصول فنی در اصل همان 10 حالت انتخاب سرعت به شما می دهد

یعنی سه دنده کوچکتر دنده عقب با طبق بزرگ جلو - چهار دنده میانی خودرو یا همان دنده عقب با طبق میانی جلو  -  سه دنده عقب بزرگتر خودرو با طبق کوچک جلو


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد