مجله ورزشی

مجله ورزشی - اخبار و اموزش حرفه ای ورزش ها

مجله ورزشی

مجله ورزشی - اخبار و اموزش حرفه ای ورزش ها

آموزش دروازه بانی در هندبال

آموزش دروازه بانی در هندبال

دروازه بان
دروازه بان می تواند با تمامی اعضای بدن خود توپ را دفع کند اما او سعی می کند بیشتر با دست ها و پاهای خود دفاع کند دروازه بان کلیه اعمال خود را از حالت به اصطلاح جاگیری اصلی شروع می کند . ( به شکل های : جاگیری اصلی ، دفاع توپ های بلند ، دفاع توپ های نیمه بلند ، دفاع توپ های کوتاه ، دفاع پرتاب های از زاویه تنگ ، دفاع پرتاب های رو به رو توجه کنید ) .

اساس ایستادن دروازه بان
الف ) وقتی که توپ در قسمت وسط زمین ( نسبت به دروازه ) قرار می گیرد :
1- محل ایستادن دروازه بان 10-5 سانتی متر در  جلو و در وسط خط دروازه می باشد .
2- پاها به اندازه عرض شانه بازو کمی از ناحیه زانو  خمیده می شوند .
3- دست ها از ناحیه آرنج به طرف بالا خم می شوند .
4- کف دست ها برای کنترل و دفع توپ با پنجه های  باز به طرف جلو نگه داشته می شوند .
5- فاصله دست ها از یکدیگر کمب بیشتر از عرض شانه  می باشد.

وقتی که توپ در گوشه های زمین قرار می گیرد :
1-  محل ایستادن دروازه بان در مجاورت تیر عمودی دروازه می باشد .
2- پاها تقریبا به هم چسبیده و دست مجاور تیر عمودی دروازه برای پوشاندن فضای خالی بالایی دروازه مورد استفاده قرار می گیرد .
3- دست دیگر در این حالت در قسمت پائین بدن ( ناحیه کمر) جهت جلوگیری از نفوذ توپ نگه داشته می شود
طریقه مهار توپ به وسیله دست ها : توپ هایی که به زوایای بالایی دروازه پرتاب می شود ، حتما باید با حرکات سریع دست ها مهار کرد . برای نزدیک شدن و دفع توپ بهتر است که همواره حرکت دست یک گام نیز در حالت معمولی یا جهش به طرف زاویه شوت شده ، برداشته شود .
طریقه مهار توپ به وسیله پاها : در این حالت دروازه بان می بایستی پای نزدیک تر را جهت سد کردن حرکت توپ به طرف زاویه ی شوت شده پرتاب نماید . برای این که فضای بیشتری از زاویه ی پائین دروازه پوشانده شود بهتر است ، دست موافق پا را نیز در امتداد آن قرار داد

تمرینات دروازه بان
در تمرینات و هنگام آموزش مفید است که محوطه حرکتی دروازه بان در جلوی خط دروازه را محدود کرد . این کار را می توان به وسیله ی علامت گذاری خطوط حرکتی به انجام رساند . ( شکل 74 ) .
ده توپ را با سرعت هرچه بیشتر از پشت خط پرتاب 7 متر ، پشت سر هم به قسمت های مختلف دروازه پرتاب می شود دروازه بان باید سریعا به پشت توپ ها رفته و آن ها را به داخل زمین برگرداند ( شکل 75 ) .
توپ ها را به طور متناوب محکم به دروازه پرتاب یا به پشت دروازه می فرستیم .
دروازه بان وظیفه دارد توپ ها را تحت کنترل خود درآورده و آن ها را سریعا به داخل زمین پس فرستد به طوری که با آن توپ بتوان یک حمله را سازماندهی کرد (آموزش هندبال شکل 76 ) .
دروازه بان از حالت جاگیری روی خط دروازه به جلو و به طرف خط 4 متر می دود توپ از روی سر او پرتاب می شود و او باید سعی کند به عقب دویده و به توپ رسیده و آن را دفع کند به طوری که توپ دوباره به زمین برگردد( شکل 77 ) .

 

38

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد